Ansökan om ersättning för verkställd LSS enligt 9 § 2 LSS1 för verkställda LSS-timmar
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som assistansanordnare ansöka för den verkställda tiden av personlig assistans enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan
Ansökan ska skickas in månaden efter verkställigheten
Ansökan ska alltid följa fattat beslut för insatsen.
Ersättning utgår för tid som följer beslutet för insatsen
Ansökan ska alltid skickas in kronologiskt. Om en månad hoppas över kan inte utbetalning göras för månaden efter.
Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständiga underlag eller andra felaktigheter.
Faktura skickas först när ansökan blivit godkänd, vilket meddelas till fullmaktshavare/den som ansökt.
Underlag
Tidsredovisningar på Försäkringskassans blankett nr.3059, signerade av både assistenterna och anordnaren.
Det är endast den verkställda tiden som ersätts inte en uppgradering, ex. 330,75 timmar ska inte uppgraderas till 331 timmar.
Det ska tydligt framgå att det är assistenten som signerat tidsredovisningen. Anordnarens systemsymbol för signering godtas inte.
Kommunen kan komma att begära ytterligare uppgifter/underlag om det behövs för att ärendet ska bli utrett i den omfattning som dess beskaffenhet kräver.
Att tänka på
Kommunen betalar ingen ersättning för utförd personlig assistans som överstiger beviljade timmar, eller tid som utförs i strid med arbetstidslagen.
Är du själv utförare av assistansen och anlitar ett annat företag för hjälp med administration/faktura så betalar Kalmar kommun endast ut till ditt konto (ej klientmedelskonto hos företaget som sköter administration eller fakturahantering).
Om Försäkringskassan fattar retroaktivt beslut om assistansersättning, för samma tid som kommunen redan ersatt er för, ska summan betalas tillbaka till kommunen så snart som möjligt.
Om vi upptäcker brister hos utföraren av personlig assistans gör vi en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg enligt 15 § 11 lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. I vissa fall polisanmäler vi.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Assistansanordnare
- Assistansberättigad
- Underlag för ansökan
- Förhandsgranska
- Skicka in