Ansökan om ersättning för verkställd LSS enligt 9 § 2 LSS1 för verkställda LSS-timmar
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som assistansanordnare ansöka för den verkställda tiden av personlig assistans enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan
- Ansökan ska skickas in månaden efter verkställigheten.
- Ansökan ska alltid skickas in kronologiskt. Om en månad hoppas över kan inte utredningen göras klar för betalning förrän den saknade månadens ansökan inkommit.
- Ansökan ska alltid följa fattat beslut för insatsen.
- Ersättning utgår för tid som följer beslutet för insatsen.
- Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständiga underlag eller andra felaktigheter.
- Faktura skickas först när ansökan blivit godkänd, vilket meddelas till fullmaktshavare/den som ansökt.
Underlag
Den här e-tjänsten är kopplad till en signerings e-tjänst där du lägger in underlag som har med en specifik assistent att göra för denna behöver du följande underlag:
- Assistentens/ers tidsredovisning (exempelvis Försäkringskassans nr.3059)
Kommunen kan komma att begära ytterligare uppgifter/underlag om det behövs för att ärendet ska bli utrett i den omfattning som dess beskaffenhet kräver.
Att tänka på
- Kommunen betalar ingen ersättning för utförd personlig assistans som överstiger beviljade timmar.
- Det är endast den verkställda tiden som ersätts inte en uppgradering, exempelvis 330,75 timmar ska inte uppgraderas till 331 timmar.
- Är du själv utförare av assistansen och anlitar ett annat företag för hjälp med administration/faktura så betalar Kalmar kommun endast ut till ditt konto (ej klientmedelskonto hos företaget som sköter administration eller fakturahantering).
- Om Försäkringskassan fattar retroaktivt beslut om assistansersättning, för samma tid som kommunen redan ersatt er för, ska summan betalas tillbaka till kommunen så snart som möjligt.
- Om vi upptäcker brister hos utföraren av personlig assistans gör vi en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg enligt 15 § 11 lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. I vissa fall polisanmäler vi.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Du får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Assistansanordnare
- Assistansberättigad
- Underlag för ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in