Enskild avloppsanläggning - ansökan/anmälan (enbart test)
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten kan du lämna in:
- Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC)
- Anmälan om inrättande av avloppsanläggning för enbart bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning
Avloppsanläggningen kan besörja ett eller flera hushåll. För att kallas enskild får den inte vara ansluten till det kommunala avloppssystemet.
Dokument som du behöver bifoga i din ansökan eller anmälan
- Situationsplan, som bland annat visar placeringen av avloppsanläggningens alla delar på fastigheten, vattentäkter, med mera
- Om du vill anlägga en markbädd eller infiltration behöver du bifoga sektionsritning, som visar avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden. Avstånd till markytan, grundvattenytan och berg, ska framgå
- Om du vill anlägga en infiltration behöver du bifoga kornfördelningsdiagram/siktkurva/perkolationstest.
Förbered gärna din ansökan genom att läsa mer om enskilda avloppsanläggningar eller kontakta oss på miljöenheten. Du kan även ladda ner våra skötselråd för enskilt avlopp här (länk)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 1 år
-
Dina personuppgifter kommer att behandlas under den tid som krävs för handläggningen av ärendet och bevaras därefter i enlighet med tillämplig informationshanteringsplan och arkivlagstiftning.
-
1 år efter att ditt ärende avslutats kommer det att gallras från "Mina sidor". Handlingarna lagras därefter i samhällsbyggnadskontorets arkiv.
Mottagare av personuppgifter
-
Dina personuppgifter kommer att behandlas under den tid som krävs för handläggningen av ärendet och bevaras därefter i enlighet med tillämplig informationshanteringsplan och arkivlagstiftning.
-
1 år efter att ditt ärende avslutats kommer det att gallras från "Mina sidor". Handlingarna lagras därefter i samhällsbyggnadskontorets arkiv.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- Handlingar och uppgifter som beskrivs i vår bygglovsguide (se länk till vänster)
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation