Ansökan om ersättning för merkostnader vid ordinarie assistents sjukfrånvaro
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som assistansanordnare ansöka om ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukfrånvaro enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan och beslut
- Ansökan ska göras för varje tillfälle den ordinarie assistenten är sjuk och hanteras enligt sedvanlig myndighetsutövning och handläggare fattar beslut om insatsen enligt 9 § 2 LSS.
- Ersättning utgår endast för tid som ersätts med vikarie då ordinarie assistent är sjuk.
- Anordnarens kollektivavtal ska alltid framgå i ansökan.
- Ersättning betalas endast ut till assistansanordnare eller direkt till den enskilde. Kalmar kommun betalar inte ut till bolag som är anlitade för administration.
- Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständiga underlag.
- Faktura skickas först när ansökan blivit godkänd, vilket meddelas till fullmaktshavare/den som ansökt.
Underlag
Det ska alltid finnas med en beräkningsmall, den laddar du ner via knappen "Ladda hem beräkningsmall" eller så använder du en egen.
- Använder ni en egen beräkningsmall ska den alltid innehålla samma uppgifter som Kalmar kommuns beräkningsmall.
Förutom beräkningsunderlag ska följande underlag finnas med i ansökan:
- Den ordinarie assistentens anställningsavtal (om inte tidigare inskickat)
- Den ordinarie assistentens schema
- Redovisning om den sjuke assistentens sjukperiod och vikarier som ersatt ordinarie assistents arbetspass
- Ordinarie assistents lönespecifikation
- Läkarintyg om den ordinarie assistenten varit sjuk fler än 7 dagar
- Vid fler sjuktillfällen än 10 gånger under ett år så ska detta redovisas och då med assistentens namn på underlaget
Den här e-tjänsten är kopplad till en signerings e-tjänst där du lägger in underlag som har med en specifik assistent att göra för denna behöver du följande underlag:
- Den ordinarie assistentens tidsredovisning (exempelvis Försäkringskassans nr.3059)
- Den/de vikarierande assistentens/ernas tidsredovisning (exempelvis Försäkringskassans nr.3059)
Kommunen kan komma att begära ytterligare uppgifter/underlag om det behövs för att ärendet ska bli utrett i den omfattning som dess beskaffenhet kräver.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt eller det företag du representerar företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Du får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Assistansanordnare
- Assistansberättigad
- Underlag för ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in