Funktionsnedsättning Kalmar kommun
Den här tjänsten kräver inloggningMed den här e-tjänsten kan du ansöka om stöd till barn eller vuxen med funktionsnedsättning. Stödet kan bestå av olika insatser som beviljas enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Insatserna är företrädesvis upp till 65 år.
Så ansöker du om stöd
Du får gärna göra ansökan direkt på nätet, via e-tjänsten. Möjlighet finns också att skriva ut och fylla i ansökningsblankett (länk).
Om du behöver mer information innan du ansöker, eller behöver hjälp att fylla i ansökan, kan du kontakta handläggare. Det görs via Kontaktcenter, tel 010-352 00 00.
Barnperspektiv
- "När åtgärder rör barn ska enligt 6 a § LSS barnets bästa särskilt beaktas".
- "När en insats rör ett barn ska barnet enligt 8 § LSS få relevant information och ges möjlighet att framföra sina åsikter. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad".
Vem kan göra ansökan om insatser?
Du som har behov av stöd kan själv göra ansökan. Det går också bra med vårdnadshavare, legal företrädare eller någon som har fullmakt att företräda dig.
Vad händer efter en ansökan om insatser?
När du skickat in din ansökan inleds utredning. Utredningen ska få fram vilka behov som finns, för att hitta bästa insatsen för att dina behov ska tillgodoses.
All personal inom socialtjänsten har tystnadsplikt. Bara den som berörs har rätt att ta del av det som framkommer under en utredning.
För mer och fördjupad information: https://kalmar.se/omsorg-och-stod/funktionsnedsattning/stod-och-insatser.html
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig skyldighet.
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- Lagringstid är beroende på vilken typ av ärende det handlar om, se Övrigt om lagringstid nedan.
Uppgifter i socialtjänstärenden gallras normalt fem år efter att ärendet har avslutats (se bland annat 12 kap 1-2 §§ socialtjänstlag [2001:453] och 21 c-d §§ lag [1993:387] om stöd och service till vissa funktionshindrade). Adra typer av skrivelser, exempelvis gällande klagomål eller anmälningar om missförhållanden, kan beröras av särskilda gallringsregler. Om du vill veta mer om gallring samt hur vi i övrigt behandlar dina personuppgifter inom socialtjänsten, se https://kalmar.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/integritetspolicy/gdpr-inom-socialtjansten-och-omsorgen.html.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.