Råd och stöd till dig som upplevt våld i nära relation
Du kan få stöd och hjälp av socialtjänsten om du
- känner dig rädd för eller hotad av någon som står dig nära
- om du har blivit utsatt för någon form av våld, nyligen eller tidigare i livet
- är eller har varit utsatt för hedersrelaterat våld och förtryck
Socialtjänsten kan hjälpa dig med stödsamtal och behandlande samtal om du är eller har varit utsatt för våld i nära relation. Stödet utformas efter dina behov och kan även vara skyddande insatser. Du kan få hjälp i en akut kris men också för att bearbeta våld som skett i tidigare relation.
Via den här tjänsten har du möjlighet att komma i kontakt med en handläggare för att ställa frågor om stödet som kan erbjudas och boka tid för en första kontakt via telefon eller e-post. Vi har sekretess gällande de uppgifter som du lämnar till oss.
Under kontorstid kan du också nå socialtjänstens handläggare via kontaktcenter tel 0480-450000.
Om du befinner dig i en akut nödsituation: ring 112.
OBS! Om du behöver komma i kontakt med social jour, gällande ett akut ärende utanför kontorstid, ring 020-45 39 00 eller klicka på följande länk:
https://kalmar.se/omsorg-och-stod/socialjour.html
Vad händer sedan?
En socialsekreterare kommer under ordinarie kontorstid att ta emot ditt meddelande och återkommer så snart som möjligt till dig. Det kan dock dröja upp till två arbetsdagar innan du får svar. Om du har akuta behov behöver du därför höra av dig via telefon.
För att vi ska ha möjlighet att kontakta dig behöver du lämna telefonnummer eller mejladress där vi kan nå dig. Ange gärna vilka tidpunkter det eventuella är lättast att nå dig.
Personuppgifter som behandlas
- E-postadress
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
- Lagringstid är beroende på vilken typ av ärende det handlar om. Se Övrigt om lagringstid nedan.
Hur länge informationen lagras, beror på vad ditt ärende gäller. Vid allmänna skrivelser till Socialförvaltningen, gallras normalt alla handlingar när ärendet är slutbehandlat. Gäller skrivelsen ett pågående socialtjänstärende, kan dock andra gallringsregler komma att behöva tillämpas (se bland annat 12 kap 1-2 §§ socialtjänstlag [2001:453] och 21 c-d §§ lag [1993:387] om stöd och service till vissa funktionshindrade). Även andra typer av skrivelser, exempelvis gällande klagomål eller anmälningar om missförhållanden, kan beröras av särskilda gallringsregler. Om du vill veta mer om gallring samt hur vi i övrigt behandlar dina personuppgifter inom socialtjänsten, se https://kalmar.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/integritetspolicy/gdpr-inom-socialtjansten-och-omsorgen.html.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.