Ansökan om Kompiskort
Den här tjänsten kräver inloggningFör att kunna få ett Kompiskort behöver du vara folkbokförd i Kalmar kommun, vara över 12 år och ha en funktionsnedsättning.
- Ansök om Kompiskort via den här e-tjänsten – till dig själv eller som ombud för någon.
Klicka på knappen "Starta e-tjänsten" och fyll i dina uppgifter och skicka in.
- Besked direkt i e-tjänsten
Du får besked direkt i e-tjänsten om du uppfyller villkoren för ett Kompiskort.
- Villkoren för Kompiskort
Du ska vara folkbokförd i Kalmar och över 12 år. Du har en fysisk, psykisk, intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
- Ibland behöver du komplettera ansökan
Då behöver någon som känner till din funktionsnedsättning skriva ett intyg om det.
- Du kan antingen Boka tid för fotografering eller Skicka in ett fotografi.
I samband med att du ansöker om Kompiskort så bokar du en tid för fotografering i kalendern som finns i e-tjänsten. Eller så skickar du in ett fotografi på dig själv i e-tjänsten.
- Fotografering eller alternativt Ladda upp en bild.
Om du vill ha hjälp med att bli fotograferad så gör du det på Mediahuset på Torsåsgatan 14, vid den tid som du själv väljer här inne i ansökan.
Om du väljer att själv vill ladda upp en bild från din dator eller använder en mobiltelefonkamera så gör du det här inne i ansökan.
Om du vill använda mobiltelefonens kamera så gör du det enklast genom att göra ansökan i en mobiltelefon genom att öppna webb sidan https://minasidor.kalmar.se/kompiskort
Nu är du nästan klar, men om du har tiden som du har bokat tid för fotografering (se steg 5) så får du ta dig till Mediahuset vid den bokade tiden.
Kompiskortet är giltigt i 5 år.
Om du förlorar ditt kort
Gör en ny ansökan om Kompiskort igen och klicka i att du tappat bort kortet.
Om du inte kan söka via e-tjänsten
Om det inte är möjligt för dig eller den som företräder dig att ansöka via den här e-tjänsten så du hjälp med ansökan om du kontaktar
Socialförvaltningen
Box 834
391 28 Kalmar
eller via e-post: social@kalmar.se
Mer information om Kompiskort finns på kalmar.se/kompiskort
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
- Lagringstid är beroende på vilken typ av ärende det handlar om. Se Övrigt om lagringstid nedan.
Hur länge informationen lagras, beror på vad ditt ärende gäller. Vid allmänna skrivelser till Socialförvaltningen, gallras normalt alla handlingar när ärendet är slutbehandlat. Gäller skrivelsen ett pågående socialtjänstärende, kan dock andra gallringsregler komma att behöva tillämpas (se bland annat 12 kap 1-2 §§ socialtjänstlag [2001:453] och 21 c-d §§ lag [1993:387] om stöd och service till vissa funktionshindrade). Även andra typer av skrivelser, exempelvis gällande klagomål eller anmälningar om missförhållanden, kan beröras av särskilda gallringsregler. Om du vill veta mer om gallring samt hur vi i övrigt behandlar dina personuppgifter inom socialtjänsten, se https://kalmar.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/integritetspolicy/gdpr-inom-socialtjansten-och-omsorgen.html.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Eva-Lena Karlsson
eva-lena.karlsson@kalmar.se
0480-45 00 00