Försäljning Tobaksvaror - ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att ansöka om tillstånd för tobaksförsäljning i Kalmar kommun!
Här kan du ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Du kan inte söka tillstånd för både detaljhandel eller partihandel i samma ansökan. Du kan ej heller söka tillstånd för mer en ett försäljningsställe i e-tjänsten. Vill du bedriva båda typerna av verksamhet eller bedriva verksamhet på flera försäljningsställen, får du skicka in flera separata tillståndsansökningar.
Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare.
Om kommunens prövning
Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten.
Socialförvaltningens tillståndsenhet kommer att göra en så kallad lämplighetsprövning av din ansökan. Med lämplighet menas att du som sökanden ska kunna visa att du är lämplig att inneha ett tillstånd för försäljning av tobaksvaror. Lämplighetsprövningen är mycket lik den som görs i samband med ansökningar om serveringstillstånd för alkohol. För att klara lämplighetsprövningen ska du eller ditt bolag ha betalat in sina skatter och avgifter i tid och inte finnas med i polisens belastningsregister. När prövningen gäller ett bolag kommer även de personer som tillståndsenheten bedömer ha ett ekonomiskt inflytande över försäljning att prövas. Det kan vara styrelseledamöter, firmatecknare, aktieägare, andelsägare, sambo, make eller maka om de har del eller arbetar i verksamheten.
Kommunen kommer vid handläggning av ert ärende att remittera och begära yttrande från Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och eventuellt Tullverket.
Till er ansökan ska ett egenkontrollprogram bifogas. Egenkontrollprogrammet ska bland annat innehålla rutiner för ålderskontroll och för att säkerställa att tobaksvaror är korrekt märkta.
Ansökan gäller för ett (1) försäljningsställe. Kalmar kommun tar ut en prövningsavgift på 5 000 kronor i samband med ansökan. Om er ansökan skulle avslås återbetalas inte avgiften.
För mer information se nedan:
https://naringsliv.kalmar.se/tillstand-regler-och-tillsyn/folkol-tobak-e-cigaretter-och-lakemedel/forsaljning-av-tobak.html
Ansök via e-tjänst
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt eller det företag du representerar företag manuellt.
Ansök via blankett
Vill göra din ansökan via blankett så kan du skicka eller lämna in blanketten till adressen nedan:
Mottagare:
Kalmar kommun
Socialförvaltningen
Box 834
391 28 KALMAR
Kontakt:
Bo Johansson
Alkohol- och tobakshandläggare
0480-45 22 59
bo.johansson_1@kalmar.se
Erik Sandell
Alkohol- och tobakshandläggare
0480-45 09 22
erik.sandell@kalmar.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 5 år efter att verksamheten är avslutad.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- Du måste ha fyllt 18 år
- E-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Typ av tillstånd
- Finansiering
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in