Information om bostadsanpassningsbidrag
Allmänt
Bidrag kan lämnas till åtgärder för anpassning av bostadens fasta funktioner och i anslutning till den bostad som ska anpassas. Bidrag lämnas endast om åtgärderna är nödvändiga för att bostaden ska vara ändamålsenlig som bostad för den funktionshindrade.
Entreprenadavtal
Det är viktigt att känna till att entreprenadavtal om åtgärdernas utförande ingås mellan bidragstagaren och entreprenören. För upphandlingar som görs i bostadsanpassningsärenden gäller konsumenttjänstlagen.
Från ansökan till bidrag
Sökanden kan ta in anbud på anpassningen. Är det en mindre anpassning, under 10 000 kronor, räcker det med ett anbud. Är det en mer omfattande anpassning så behövs minst tre anbud. Anbuden ska bifogas med ansökan till kommunen.
Kommunen beslutar om bostadsanpassningsbidrag kan beviljas och bedömer om anbuden är skäliga. Därefter får sökanden ett beslut om bostadsanpassningsbidrag där beviljat bidragsbelopp framgår.
Sökanden kan därefter beställa arbetet.
När arbetet är slutfört och sökanden fått fakturan ska detta meddelas till kommunen. Bidraget betalas ut till sökanden.
Bostadsanpassningsbidraget regleras i Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. De personuppgifter du lämnar när du skickar in en ansökan, synpunkt eller annat registreras och behandlas enligt reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Det görs eftersom uppgifterna behövs för vår myndighetsutövning. Du har rätt att få en sammanställning över vilka av dina personuppgifter vi behandlar. En sådan begäran ska vara skriftlig och ska skickas till Samhällsbyggnadskontoret. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
På minasidor.kalmar.se/page/gdpr hittar du information om hur Samhällsbyggnadskontoret arbetar enligt GDPR.