Oro för barn - anmälan
Att anmäla
Vissa myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Även privatpersoner som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa, bör anmäla detta till socialnämnden. Denna e-tjänst är öppen dygnet runt men bevakas vardagar under kontorstid.
Vid livshotande tillstånd ring 112.
OBS! Denna e-tjänst bevakas endast under följande tider:
Måndag 7.30 - 17.45,
Tisdag - Torsdag 7.30 - 16.00,
Fredag 7.30 - 14.15.
Vardag som är dag före röd dag gäller tid som för fredag.
Vid akuta ärenden utanför dessa tider kontakta Sydostjouren på telefonnummer 020-45 39 00 eller via denna länk https://kalmar.se/omsorg-och-stod/socialjour.html
Att göra en anonym anmälan
Tänk på att alla uppgifter du lämnar kan komma att lämnas ut till berörda parter. Om du till exempel väljer att uppge ditt namn, kan socialtjänsten inte garantera din anonymitet.
Vad händer sedan?
Efter att en anmälan inkommit gör socialtjänsten en bedömning om hur man ska gå vidare med uppgifterna. Som privatperson har du inte möjlighet att få information om denna bedömning eller få återkoppling på hur socialtjänsten hanterar anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan. All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess och inga uppgifter lämnas ut till obehöriga.
Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta mottagningsgruppen
E-post: social@kalmar.se
Tel: 010-352 00 00 be att få prata med mottagning Barn och familj
Fax: 010-150 50 59
Anmälningar via denna e-tjänst hanteras under följande tider av
Mottagning barn och familj under kontorstid som är
måndag 7.30 – 17.45,
tisdag - torsdag 7.30 - 16.00,
fredag 7.30 – 14.15. Vardag som är dag före röd dag gäller tid som för fredag.
Övrig tid är det ingen som bevakar inkommande anmälningar via e-tjänsten utan då hanteras det vid nästa bemannade tid enligt ovan.
Vid brådskande oro utanför kontorstid
Kontakta Sydostjouren på telefonnummer 020-45 39 00 eller klicka på följande länk: https://kalmar.se/omsorg-och-stod/socialjour.html
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med den registrerade.
Lagringstid
- Lagringstid är beroende på vilken typ av ärende det handlar om. Se Övrigt om lagringstid nedan.
Hur länge informationen lagras, beror på vad ditt ärende gäller. Vid allmänna skrivelser till Socialförvaltningen, gallras normalt alla handlingar när ärendet är slutbehandlat. Gäller skrivelsen ett pågående socialtjänstärende, kan dock andra gallringsregler komma att behöva tillämpas (se bland annat 12 kap 1-2 §§ socialtjänstlag [2001:453] och 21 c-d §§ lag [1993:387] om stöd och service till vissa funktionshindrade). Även andra typer av skrivelser, exempelvis gällande klagomål eller anmälningar om missförhållanden, kan beröras av särskilda gallringsregler. Om du vill veta mer om gallring samt hur vi i övrigt behandlar dina personuppgifter inom socialtjänsten, se https://kalmar.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/integritetspolicy/gdpr-inom-socialtjansten-och-omsorgen.html.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.