Bygglov - Anmälan om ändring av en byggnads tekniska egenskaper eller planlösning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du göra din anmälan för ändring av en byggnads tekniska egenskaper. Det kan exempelvis vara installation eller väsentlig ändring av hiss, brandskydd, ventilation, vattenförsörjning eller avlopp. Det kan också vara en åtgärd som innebär att konstruktionen av en byggnads bärande delar berörs.
Tänk på att du måste få ett startbesked innan du påbörjar din åtgärd.
På Kalmar.se kan du läsa mer om vad som gäller för ändring av en byggnads tekniska egenskaper.
Innan du ansöker
Ta reda på vilka handlingar du behöver inför din ansökan/anmälan med hjälp av vår bygglovsguide.
Ritningarna måste vara skannade. Fotograferade ritningar förvränger perspektivet och är därför inte fullständiga.
* = Obligatoriska uppgifter i e-tjänsten
Nya byggregler från 1 juli 2025 – det här behöver du ha koll på
Boverket har tagit fram nya byggregler som gäller från och med 1 juli 2025. Det kommer att vara en övergångsperiod under ett år fram till 30 juni 2026 då du som söker bygglov, eller lämnar in en anmälan, väljer om du vill:
- tillämpa de gamla byggreglerna (BBR 30) eller
- Boverkets nya byggregler
De nya reglerna ger mer frihet för dig att bygga, men det är nu ditt ansvar att dokumentera och bevisa att ditt bygge är säkert och hållbart.
Läs mer här: kalmar.se/nya-byggregler
Sekretessbelagda uppgifter
Om din ansökan innehåller sekretessbelagda uppgifter enligt offentlighets- och sekretesslagen eller säkerhetsklassad information enligt säkerhetsskyddslagen, ska du inte skicka den via vår e-tjänst eller e-post. Kontakta oss istället för att få hjälp med hur du ska skicka den på ett säkert sätt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
1 år
Övrigt om lagringstid
-
Dina personuppgifter kommer att behandlas under den tid som krävs för handläggningen av ärendet och bevaras därefter i enlighet med tillämplig informationshanteringsplan och arkivlagstiftning.
-
1 år efter att ditt ärende avslutats kommer det att gallras från "Mina sidor". Handlingarna lagras därefter i samhällsbyggnadskontorets arkiv.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Du får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombudet@kalmar.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- Handlingar och uppgifter som beskrivs i vår bygglovsguide (se länk till vänster)
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fakturamottagare
- Åtgärder
- Uppgifter till åtgärder
- Bilagor
- Signering